-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48715 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً دربارة آيه 136، سوره بقره، توضيح بيشتري دهيد.

ابن عباس در شأن نزول آيات 135 تا 137 ميگويد: چند نفر از علماي يهود و مسيحيان نجران با مسلمانان بحث و گفتگو داشتند، هر يك از اين دو گروه خود را سزاوارتر به آيين حق ميدانستند و ديگري را نفي ميكرند يهوديان ميگفتند: موسي پيامبر ما از همه پيامبران برتر و كتاب ما تورات بهترين كتابها است، مسيحيان نيز همين ادعا را در مورد حضرت عيسي و كتاب انجيل داشتند و هر يك از پيروان يهود و مسيحيت مسلمانان را به مذهب خويش دعوت ميكردند، و آيات مذكور نازل شد. و خداوند به آنها جواب داد كه از آيين خالص حضرت ابراهيمغ پيروي كنيد چون او هرگز از مشركان نبود و خداوند متعال در ادامه به مسلمانان دستور ميدهد كه به مخالفان خود بگوييد: ما به خدا ايمان آوردهايم، و به آن چه بر ما نازل شده، و آن چه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و پيامبران اسباط بنياسرائيل نازل گرديد ]و همچنين[ آن چه به موسي و عيسي و پيامبران ]ديگر[ از طرف پروردگار داده شده است. و ما جدايي در ميان آنها قائل نميشويم، و در برابر فرمان خدا تسليم هستيم.

خود محوريها و تعصبهاي نژادي هرگز سبب اين نميشود كه ما نبوت بعضي از پيامبران را بپذيريم و برخي را نپذيريم; چون همة آنان معلم و راهنماي خداوند هستند كه در دورههاي مختلف به راهنمايي و هدايت انسانها پرداختهاند و همه پيامبران نيز در رسالت و بعثت به دنبال اهداف مشترك بودند و همگي به هدايت، پرستش خداي يگانه و... دعوت ميكردند.

بنابراين، به خاطر تعصبهاي نژادي و آداب و رسوم جاهليت و قوم و قبيلهگرايي نبايد نبوت و بعثت برخي از پيامبران را مورد خدشه و انكار قرار داد.

منظور از اسباط در آيه 136، سوره بقره، تيرهها و قبائل بني اسرائيل يا فرزنداني است كه از اولاد دوازدهگانة يعقوب به وجود آمدند و چون در ميان آنها پيامبراني وجود داشتهاند، در آيه مذكور آنها را جزو كساني ميشمارد كه آيات خدا بر آنها نازل گرديده است.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 1، ص 310ـ315، جماعة المدرسين في الحوزه العلميه في قم المقدس / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 473ـ476، دارالكتب الاسلامية، تهران.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.